Allmänna villkor

Förestående villkor äger tillämpning på uppdragsavtal mellan CLK GBG Juridik AB (CLK) och klienten.

  1. Avtalet

Uppdragsavtalet är ett avtal mellan aktuell juridisk eller fysisk person och CLK.

  • Sekretess
    • CLK förbinder sig att behandla all mottagen information strikt konfidentiellt och inte avslöja den för tredje man annat än när så är nödvändigt för fullgörandet av uppdraget.
  • Mottagen information kommer enbart att användas för att fullgöra uppdraget.
  • I uppdrag avseende LSS tillämpas även reglerna om tystnadsplikt enligt LSS § 29.

Den som är eller har varit verksam inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som avser insatser enligt denna lag får inte obehörigen röja vad han därvid erfarit om enskildas personliga förhållanden.

  • Arvodesdebitering, förskott och dröjsmålsränta m.m.
  • CLK:s arvode baseras på aktuell Rättshjälpstaxa i enlighet förordningen (2009:1237) om timkostnadsnorm inom rättshjälpsområdet, 1 982 kr per timme inkl. moms för 2025, om inte annat är skriftligen avtalat. (1 586 kr, exkl moms, per timme för 2025)
  • Ersättning för tidsspillan (vid exempelvis resor) faktureras med 1 750 kr per timme inkl moms för 2025. (1 400 kr per timme, exklusive moms). Därtill faktureras den faktiska kostnaden för resa (tåg eller bil i första hand) och boende.
  • CLK fakturerar månadsvis i efterskott. Om det överenskommits om förskottsbetalning faktureras det i första hand mot innestående förskott. Vidare ska CLK äga rätt till skäligt förskott på arvode vid särskilda omständigheter och förskott för kostnader för utlägg i samband med exempelvis resor. Totalbeloppet av arvodet för uppdraget kan bli högre eller lägre än förskottsbeloppet. Eventuellt innestående förskott återbetalas när ärendet är avslutat.
  • Saknar faktura bestämd förfallodag ska betalning erläggas senast trettio (30) dagar från det fakturan avsänts eller krav på betalning annars framställts.
  • Vid utebliven betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag.
  • Rådgivning
  • CLK:s rådgivning är anpassad till förhållandena i det enskilda uppdraget, den information som presenterats för oss samt klientens instruktioner. De råd som lämnas bör därför endast användas eller förlitas på för de ändamål som råden lämnades.
  • CLK lämnar inte bolagsrättslig eller skatterättslig rådgivning. Rådgivningen omfattar endast rättsliga frågor rörande svensk rätt i det specifika uppdraget.
  • Ansvarsbegränsning och krav
  • CLK ansvarar för skada som klient lidit endast om skadan vållats av CLK genom fel eller försummelse vid uppdragets utförande. Ansvaret skall vara begränsat till ett belopp motsvarande det lägsta av sju gånger arvodet för det aktuella uppdraget eller vad ansvarsförsäkringen ersätter.
  • Krav mot CLK som har samband med rådgivning ska framställas så snart som klienten har blivit medveten om de omständigheter på vilka kravet grundas. Krav får inte framställas senare än tolv månader efter det senare av
  • den dag då den sista fakturan utställdes för det uppdrag som kravet avser och
  • den dag då de aktuella omständigheterna var kända för klienten eller, efter rimlig efterforskning, kunde ha blivit kända för klienten.
  • Om klientens krav baseras på tredje mans, skattemyndighets eller annan myndighets krav mot klienten, ska CLK ha rätt att bemöta, reglera och förlika kravet för klientens räkning under förutsättning att CLK håller klienten skadeslös. CLK ska inte ha något ansvar för kravet om klienten reglerar, träffar förlikning eller i övrigt vidtar någon åtgärd avseende kravet mot klienten utan CLK:s samtycke.
  • För det fall CLK betalar ersättning till klienten för något krav ska klienten, som villkor för vår ersättning, överföra rätten till regresskrav eller liknande till CLK eller till CLK:s försäkringsgivare.
  • Kommunikation
  • CLK kommunicerar ofta med klienter via epost som inte är krypterad. Det åligger klienten att informera om det föreligger önskemål om andra metoder för kommunikation.
  • Det förekommer att epost från klienter inte levereras till avsedd mottagare p g a spam – eller virusfilter. Gällande viktiga meddelanden åligger det klienten att via telefon följa upp huruvida ett meddelande har mottagits.
  • Personuppgifter

Personuppgifter hanteras utifrån aktuell lagstiftning.

Vid behov kan det i dokumenthanteringen (framför allt vid konvertering av foto till PDF) vid behov användas externa appar.  

  • Ändringar  

Dessa villkor kan komma att ändras från tid till annan. Ändringar i villkoren gäller för de uppdrag som påbörjas efter det att den ändrade versionen lagts ut på webbplatsen.

  •  Tillämplig lag

Uppdragsavtalet skall vara underkastat svensk materiell rätt.

  1. Tvister

Tvister som uppstår med anledning av uppdraget ska prövas i svensk domstol.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som [se punkt 1]. Syftet med en sådan behandling är för att kunna [se punkt 2].

Vi har fått dina uppgifter från [se punkt 3]. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är [se punkt 4]. Dina uppgifter kommer att sparas [se punkt 5]. De personuppgifter vi behandlar om dig delas med [se punkt 6]. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU [se punkt 7]. Personuppgiftsansvarig är [se punkt 8]. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på [se punkt 9]. Du når vårt dataskyddsombud på [se punkt 10]. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskydsmyndigheten, IMY.
Save settings
Cookies settings