HFD har nyligen avgjort 3 mål om återkrav mot anordnare. I motsats av vad som kan utläsas av förarbetet från 2012/13, har HFD skapat ett strikt ansvar för anordnare.

Anordnare har ett ansvar att känna till när, var och hur assistans utförs. Assistenternas kännedom anses också vara anordnarens kännedom. Anordnaren kan således alltid anses ha lämnat felaktiga uppgifter (tidrapport) eller underlåtit att anmäla en förändring, eller så borde anordnaren känt till att ersättning utbetalats felaktigt. Anordnaren kan således alltid bli återbetalningsskyldig för felaktigt utbetald ersättning.

Det finns dock fortfarande en poäng att överklaga beslut om återkrav, eftersom möjligheten till eftergift fortfarande är öppen.

Därtill har domstolarna fortfarande inte prövat preskriptions invändningar, för återkrav äldre än 5 år.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som [se punkt 1]. Syftet med en sådan behandling är för att kunna [se punkt 2].

Vi har fått dina uppgifter från [se punkt 3]. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är [se punkt 4]. Dina uppgifter kommer att sparas [se punkt 5]. De personuppgifter vi behandlar om dig delas med [se punkt 6]. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU [se punkt 7]. Personuppgiftsansvarig är [se punkt 8]. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på [se punkt 9]. Du når vårt dataskyddsombud på [se punkt 10]. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskydsmyndigheten, IMY.
Save settings
Cookies settings